Det vore roligt om du vill skriva några rader om vad du tänker göra, vad du gjort och hur det gick. Vi för in din text om du sänder den till  rolf_paulin@hotmail.com

Stjärnbåt 491 Gudingen.

Båten byggdes 1960 på Moranäs varv. Jag köpte henne av Björn Werner i Saltsjöbaden. Peter Norlin ägde henne innan dess. Peter, som tillsammans med andra kända kappseglare kappseglade stjärnbåt på 80-talet, lade ned en hel del arbete på henne vilket jag har glädje av i dag.

2006-07

Jag köpte henne på land hösten 2006. Då var övre delen av ekbordet på babordssida murket midskepps. Där fanns också en skada så att avbärarlisten saknades. Däcket var dåligt med flera hål i duken. Lacken var inte åtgärdad på flera år. Ett bord under vattenlinjen hade en c 2.5 meter lång 4 – 5 mm bred spricka.

Första året åtgärdade jag bara det värsta. Satte dit en bit relingslist och satte tape på hålen i däcksduken. Tapen kunde jag måla med samma färg som tidigare. Sprickan gick igen genom att jag hade vatten i båten under några veckor före sjösättningen. Hon läckte sedan ytterst lite.

2007-08

Vintern 2007 –  2008 renskrapade jag allt inombords under vattenlinjen. Jag oljade sedan detta med balsamterpentin och rå linolja.  Jag hann med 12 gånger i främre halvan av båten och 8 i den bakre. På detta målade jag blymönja. Översta bordet är av ek. Babords ekbord var delvis dåligt så jag tog bort c 2 meter i överkant. Jag fick sedan hjälp att lusa i en ny bit. Limmet i bladlaskarna i ekborden hade släppt. De rengjorde jag från allt gammalt lim och limmade om med epoxi. Däcksduken rev jag bort och bytte delar av trädäcket. Trät målades med zinkvitt. Efter dukningen strök jag duken flera gånger med kokt linolja. Slutligen målade jag däcket ljusblått. Flera trädetaljer som eken runt kappöppningen, längst fram på fördäck, avbärarlisten mm bytte jag med hjälp av vännen Yngve som är snickare. Trät fick jag från en gammal ekhylla som hade funnits i Göran Ericssons fars butik. Den bredden på ek har jag inte hittat på någon brädgård. Sprickan i bordet vattnades och gick igen lagom till sjösättningen. Då vi kappseglar med våra båtar putsade och slipade jag undervattenskroppen en hel del.

Flera medlemmar på Tyresöstrands Båtklubb som Torbjörn Svensson och Åke Cyrus har givit mig en mängd råd, stöd och hjälp med arbetet. Det har varit givande att upptäcka vilket intresse renoveringen av en liten träbåt väcker.

Intressant är att sommaren 2008 var min båt tveklöst den snabbaste i våra kappseglingar. Hon är klart snabbare än förra året. Troligen tar hon åt sig betydligt mindre vatten och flyter därför lite högre än de andra båtarna.

2008-09

Jag har renskrapade undervattenskroppen på styrbords sida. Där la jag på många lager rå linolja för att båten skall ta åt sig mindre vatten. Barbord sida fick vänta till nästa år.

27/1 Nu har jag strukit botten tre gånger med intertox. I dag har jag varit hos vännen Yngve som har en stor planhyvel och hyvlat upp virke till durkarna. 75 x 12 mm som durkarna skall vara finns inte att köpa. På brädgården blev jag lite chockad då jag såg vad prima virke kostar. Jag har också köpt en skotskena med travare för att kunna trimma storseglet. Undrar om pensionen räcker denna månaden.

23/5 Båten är nu i sjön. Hon läckte ingenting i botten men senare visade det sig över vattenlinjen fanns några mindre läckor.

Under våren har jag oljat det renskrapade med rå kallpressad linolja. Efter 15 gånger tappade jag räkningen. Förra årets stora spricka gick inte alls upp i år och när jag vattnade från insidan läckte det ut ganska lite trots en ovanligt torr vår. Oljningen ger alltså effekt.

Däcket är ommålat och tätat med sikaflex mot alla lister och sargar.

Jag har gjort en del nya ekdetaljer som jag monterat men durkarna är ännu inte klara. De får komma i senare i sommar. Nu återstår att se om hon också seglar bättre.

10/10. Sommaren är slut. Båten på land. Nu vet jag att hon är än snabbare än förra året. Troligen är detta till stor del en effekt av att hon är tätare och tar åt sig mindre vatten än de andra båtarna. Renskrapningen och slipningen av botten gör också att hon får en slätare botten med mindre friktion.

I vinter skall jag renskrapa babords botten från utsidan och olja den. Då har hela botten oljats inifrån och utifrån. Om jag hinner skall jag sedan börja titta på skönhetsdetaljer som inredningen.

Vintern 2009 -10

8 februari. Jag har renskrapat babords båtbotten och oljat den 11 gånger hittills. Jag glömde att lägga på Intertox före oljan men det går nog bra ändå. Hon skall få 15 lager olja innan jag läger på blymönja.

Durkarna är nu klara för fernissning och kommer att göra att båtens inredning blir mycket ljusare och vackrare.

Jag funderar på att dölja flytdunkarna under skarndäck med ett skott av tunn plywood men jag får se om jag hinner.

Skottet under akterdäck har jag sågat till och det skall putsas, ytbehandlas och monteras.

Vintern 2011-12

I vinter har jag renskrapat masten och lagt på ett lager rå linolja som sedan fick härda några veckor. Sedan har jag lagt 8 lager fernissa.

Jag har också bytt de små skotten under akterdäck samt gjort ett par hörnstolpar till sargen. Det finns sprickor i sargen som visar att den kan spricka. Äldre båtar har dessa hörnstolpar. På en båt utan dessa stöd sprack sargen hela vägen från dess aktre del in under kappen.

I somras blev det sprickor i färgen på däcket. Jag misstänkte att den lackfärg jag lagt på är för spröd så nu prövar jag med vit däcksfärg som jag bryter med hobbyfärg så att däcket blir ljusblått.

I övrigt hade bordläggningen många skador . Det tog lång tid att slipa ner dom och sedan bygga upp ett nytt lager lack.

Som vanligt stryker jag rå linolja inne i båten. Med en elementpensel lägger jag flödigt med linolja i landen från för till akter. Det rinner ned mot mitten av båten där landen är som lägst. Den olja som samlas där stryker jag ut några gånger. Jag tror det är ett enkelt sätt att få en tätare båt och hon blir också tätare för vart år.

Rolf Paulin